Help! Ik heb 10 verschillende doelgroepen.

Help! Ik heb 10 verschillende doelgroepen.


Waar je vroeger misschien nog weg kwam met 1 dezelfde boodschap voor al je klanten, is het door de enorme hoeveelheid informatie die afgevuurd wordt naar jouw klanten van groot belang, om met een boodschap te komen die relevant voor hen is. Je wilt immers wel blijven opvallen!
Stuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief over kinderfietsjes, naar een doelgroep die geen kleine kinderen heeft, kan dat schade toebrengen aan je geloofwaardigheid als fabrikant of als ondernemer. Het is dus van belang dat je ervoor zorgt dat jouw boodschappen relevant zijn voor de verschillende doelgroepen.

Maar hoe pakt je dit nu aan, zonder dat je het overzicht verliest?

Tip 1: Breng de verschillende doelgroepen in kaart en omschrijf wat deze doelgroep uniek maakt. Stop niet bij de standaard omschrijvingen, als leeftijd, woonplaats, inkomen etc. Maar zoek echt naar de unieke eigenschappen van deze doelgroep. Wat beweegt hen, wat zijn hun overtuigingen,  wat maakt hen anders dan anders?

Tip 2: Wek interesse met een korte krachtige boodschap en pas de boodschap aan per type doelgroep, zowel in tekst als in beeld. Zo zorg je ervoor dat je aansluit op hun behoefte en kan je hen ook makkelijker verleiden tot een aankoop of een bezoek aan de webshop of winkel.

Tip 3: Gebruik standaard communicatietemplates voor consistentie en herkenbaarheid. Consistentie en herkenbaarheid zorgen ervoor dat de doelgroep zich eenvoudiger herkent en verbindt met je merk of organisatie. Dat verhoogt de gun-factor. En zeg eerlijk, je doet toch ook liever zaken met een organisatie die consistent is in zijn ‘handel en wandel’.

Wil je als merk of ondernemer blijven opvallen in het enorme communicatie geweld, dat dagelijks wordt afgevuurd op jouw doelgroep, is het een must om onderscheid te maken in type doelgroepen en deze van relevantie boodschappen te voorzien. Ook al heb je er 10, het levert je altijd meer op (zowel in geloofwaardigheid als omzet) dan ze allemaal over één kam te scheren!