Mobiel als communicatiemiddel.

Mobiel als communicatiemiddel.


In Nederland bezit 4 op de 5 mensen een smart phone. En deze wordt echt niet alleen gebruikt voor het lezen van e-mails. Social media kanalen, websites, aanbiedingen etc. worden veelvuldig bezocht
via een mobiele telefoon. Een leven zonder mobiele telefoon is eigenlijk niet meer voor te stellen.
En daarnaast zorgt de opmars van het 4G netwerk voor een snelle verbinding voor beleving en gemak via je mobiel.
Toch blijken veel merken en organisaties, gek genoeg, nog niet in te spelen op deze mobiele techniek. En is hun website nog niet in staat om hun klanten een optimale klantervaring te geven. Terwijl dit in een tijd als deze van groot belang is. Zorg er dus voor dat jouw content (bv. de website) geschikt is voor het lezen op mobiele apparaten. Hierbij kan je denken aan het volgende;

Prioriteer je content
Sites met drie, vier niveaus zijn mobiel ontoegankelijk. Het is dus belangrijk dat je de content ‘herschikt’. Je kan gebruik maken van dezelfde content, maar geef prioriteit aan wat de bezoeker niet mogen missen en denk hierbij vanuit de bezoeker!

Schrijf korte krachtige koppen
Een goede kop maakt het verschil. Aantrekkelijke koppen worden steeds belangrijker, omdat mobiele bezoekers scrollen en scannen. Een goede kop is duidelijk, informatief en aantrekkelijk of prikkelend. Formuleer een kop actief zodat deze meer aandacht trekt. En houdt rekening met een maximale lengte: een kop over twee regels oogt slordig en is onduidelijk op een mobiel device.

Maak duidelijke buttons
Hoewel ook mobiele sites goed en lang bekeken worden, is het zaak om snel to-the-point te komen. Duidelijke buttons zijn hierin essentieel. Mobiele website bezoekers zijn sneller in staat direct naar een bedrijf te bellen met een vraag, zorg daarom bijvoorbeeld voor een ‘bel-button’, zodat een mobiele website bezoeker meteen kan klikken door op het telefoonnummer te tikken. Buttons kunnen een belangrijke conversie tool zijn!

Schrijf oprolbaar, gelaagd en scanbaar
Bouw de informatiewaarde in een artikel op van belangrijk naar minder belangrijk, zodat de lezer kan volstaan met het lezen van het begin van het artikel. Bied de bezoeker de belangrijkste informatie eerst, maar geef hem ook de mogelijkheid om zich te verdiepen door op een gebruikersvriendelijke en logische manier meer achtergrondinformatie te bieden. Ook het gebruik van opsommingen en highlights is sterk aan te raden. Maak het de gebruiker zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk.

Zorg er dus voor dat je site en je content geschikt is voor mobiel gebruik. Dit levert je niet alleen een hogere ranking op bij Google, maar geeft ook aan dat jij als ondernemer of als merk klaar bent voor de wereld van morgen!